Z dnia na dzień coraz częściej słyszy się o modelu sprzedaży nazywanym Dropshipping. Co to właściwie jest, kto może rozpocząć taką działalność gospodarczą oraz jak to wygląda w praktyce? Czy jest to sposób na zarabianie pieniędzy niewiążący się z żadnym ryzykiem? Poznajcie wady i zalety tego modelu sprzedaży internetowej.
Jeśli nie raz zastanawialiście się nad rozpoczęciem własnej działalności gospodarczej to natrafiliście na odpowiedni artykuł. Dropshipping to świetny sposób na poznanie branży związanej z zakupami przez Internet niewiążący się z dużym nakładem finansowym ze strony przedsiębiorcy. Główną rolą sklepu internetowego jest pośrednictwo sprzedającego między kupującym na hurtownią.
Przedsiębiorca e-commerce zbiera zamówienia na konkretne produkty, a następnie przekazuje je do hurtowni. Najważniejsze jest to, że przedsiębiorca nie dysponuje magazynem towarów, to dostawca zajmuje się przygotowaniem towaru do wysyłki, my natomiast możemy w tym czasie skupić się na przyciąganiu większej ilości klientów, przekonaniu ich do kupowania produktów wystawianych na naszej stronie oraz na budowaniu wizerunku naszej firmy i dbaniu o wysoką, jakość obsługi naszych kupujących.
Bez wątpienia ważną kwestią jest to, co będzie źródłem naszych dochodów. Oczywiście pieniądze za zakup produktów trafiają do dystrybutora, który ustala wraz z sprzedającym ceny towarów. Sklep zgodnie z modelem drop shoppingu gromadzi swój kapitał na podstawie różnicy ceny detalicznej i hurtowej wyznaczanych przez obie strony. Należy zauważyć, że właścicielem tego sklepu internetowego może zostać każdy, niekoniecznie posiadający wysoki kapitał.
Na pierwszy rzut oka wydaję się, ze ten model sprzedaży internetowej jest idealnym pomysłem na obiecującą działalność internetową, tymczasem poza szeregiem zalet Dropshoppingu należy także zapoznać się z jego gorszymi stronami. Poniżej zebraliśmy dla naszych czytelników najważniejsze zalety i wady tego typu sklepu internetowego.
Zalety:
- sprzedawca nie ryzykuje utraty pieniędzy przy założeniu firmy, ponieważ nie jest zobowiązany do zakupienia asortymentu do sklepu,
- przedsiębiorca prowadzący sklep nie inwestuje pieniędzy w zakup towaru, który mógłby nie cieszyć się zainteresowaniem przez klientów,
- sprzedawca nie ponosi kosztów przechowywania towaru,
- sprzedawca lokuje kapitał w reklamach oraz działaniach marketingowych, które budują wizerunek firmy,
- sprzedawca nie musi zatrudniać żadnej dodatkowej osoby do prowadzenia firmy (jak np. osoba odpowiedzialna za pakowanie i wysyłanie towaru),
- cenny czas, który sprzedawca w zwykłym sklepie musi poświęcić na zakup towaru, jego rozładunek oraz wycenę przedsiębiorca może przeznaczyć na marketing oraz szukanie nowych klientów,
- przedsiębiorca jest pewny zysków, ponieważ inwestuje pieniądze tylko w ten towar, który wcześniej sprzeda,
- mała ilość pracy związana z dostarczeniem towarów do klienta,
- przedsiębiorca dropshipping nie martwi się o sprawy związane z rozpatrywaniem reklamacji i zwrotami,
- sprzedawca może prowadzić swoją firmę w każdym miejscu na ziemi nie jest zobowiązany do obsługi klientów w biurze, tym samym zaoszczędza pieniądze na wynajmie pomieszczenia na prowadzenie firmy,
Wady:
- czas realizacji zamówień w pewnych okresach może być wydłużony, co może być niemile widziane przez klientów,
- sprzedający nie ma stuprocentowej pewności, że produkty, które sprzedaje są w danym momencie na stanie,
- często opakowanie, w które pakowane są produkty posiadają nazwę firmy hurtowni / producenta, przez co klienci nie rozumieją, dlaczego logo na opakowaniu nie odpowiada temu prezentowanemu przez sprzedającego,
- reklamacjami i zwrotami zajmują się hurtownicy, ale często zdarza się tak, że kupujący chcąc zwrócić np. wadliwy produkt kieruje się danymi sprzedającego, a nie hurtownika w wyniku czego czas realizacji zamówienia wydłuża się, co może być niedogodnością dla klienta
- początkowo sprzedawca może mieć problemy z nawiązaniem współpracy z dużymi hurtowniami, ponieważ te faworyzują sklepy o dużej ilości zamówień, dlatego przedsiębiorcy powinni się z początku szczególnie uzbroić w cierpliwość
- sprzedający musi bardzo skupić się na wizerunku firmy, ponieważ jego główną zaletą w początkowej fazie będą komentarze wystawiane przez kupujących i to od nich zależy dalsza przyszłość firmy.
Podsumowując – przy małym nakładzie środków i obniżeniu ryzyka do minimum jest to szansa na dobrze działający i zarabiający biznes. A aby uniknąć nieprzyjemności starczy swoich klientów rzetelnie informować o czasie realizacji zamówienia i zapoznać z warunkami współpracy. Takie podejście bez wątpienia się opłaci.
Trzymamy za Was kciuki 🙂