10 błędów najczęściej popełnianych przez sprzedawców


Sprzedaż produktów może wydawać się prosta. Wchodzimy do sklepu, oglądamy towar i decydujemy się na zakup lub nie. Wychodząc widzimy kolejnych klientów wchodzących do sklepu.

Tymczasem rzeczywistość jest zupełnie inna i wiedzą o tym ci, którzy choć raz mieli do czynienia z handlem. Sukces w sprzedaży zależy przede wszystkim od umiejętności sprzedawcy. Są tacy, którym klienci „jedzą z ręki”, a są i tacy, którym nie uda się nawet sprzedać szklanki wody spragnionemu na pustyni 🙂 Jakie są więc najczęstsze błędy popełniane przez sprzedawców?

  1. Tkwienie w przeświadczeniu, że sprzedawca to najłatwiejszy zawód świata i że na wszystko znajdzie się klient. Bycie dobrym sprzedawcą wymaga jednak posiadania kilku cech. Istnieje wielu sprzedawców, ale tylko kilku naprawdę dobrych.
  2. Przyjmowanie, że najważniejsze jest utrzymywanie niskich cen. To prawda, że dla wielu klientów czynnikiem decydującym o zakupie jest cena, ale dla wielu innych ważne są również opinie o sklepie, jego bliskość, koszt dostawy i inne dodatkowe usługi. Jeśli uda Ci się zapewnić je na wysokim poziomie, możesz osiągnąć lepsze wyniki w sprzedaży niż Twoja konkurencja oferująca ten sam towar za niższą cenę.
  3. Brak zainteresowania potrzebami klientów. To nie sztuka sprzedać klientowi towar, o który prosi. Dobry sprzedawca to aktywny sprzedawca. Na przykład, przychodzi do nas klient szukający gipsu i farb do ścian. Jeśli wiemy, że przygotowuje się do remontu, zaproponujmy również podkład, bo na pewno będzie go potrzebował, a może również śruby, kleje i inne produkty.
  4. Dobry sprzedawca powinien pamiętać o tym, by zawsze w jakiejś kwestii przodować przed konkurencją. Warto czasem zadać sobie pytanie – dlaczego klienci powinni kupować akurat od nas? Jeśli nie zadajemy sobie tego pytania, możemy być niemal pewni, że nasza konkurencja o tym myśli.
  5. Słaba obsługa klienta. Sprzedawca nie może być smutny, zły, zniechęcony, znudzony. Musi się uśmiechać i z entuzjazmem obsługiwać klientów. Jeśli klient przyjdzie do sklepu i musi czekać aż się nim zainteresujesz lub znosić Twoje zdawkowe odpowiedzi i skwaszoną minę, następnym razem po prostu pójdzie do konkurencji.
  6. Brak promocji. Promocja to nie tylko sposób by pozbyć się zalegającego towaru, ale także okazja by klienci dobrze nas zapamiętali. Jeśli będziemy im się kojarzyć z dobrymi promocjami, będą do nas zaglądać, nawet jeśli nie będziemy robić ich zbyt często.
  7. Kiepska obserwacja rynku. Każdy dobry sprzedawca z zainteresowaniem śledzi poczynania konkurencji. Promocje, wyprzedaże, zmiany wystroju, nowe formy obsługi – tym wszystkim należy się żywo interesować i niekiedy wprowadzić je także w naszym sklepie.
  8. Zbyt mało personelu. Epokę cierpliwego czekania w kolejkach mamy już za sobą! Dzisiaj klienci nie lubią czekania. Na widok długiej kolejki do kasy gotowi są często zrezygnować z zakupu. Irytuje ich też konieczność przechodzenia przez cały sklep by znaleźć kogoś do pomocy. Również w przypadku sprzedaży online bardzo ważny jest czas reakcji obsługi. Jeśli szybko i sprawnie będziemy realizować zamówienia, klient nie będzie szukał tańszej oferty tylko do nas wróci.
  9. Manipulowanie cenami. Nic nie zniechęca klientów tak jak odkrycie, że sprzedawca oferuje im fałszywe promocje lub pseudo-zniżki o kilkadziesiąt groszy. Nikt nie lubi być robiony w konia.
  10. Brak motywacji. Sprzedaż rzadko kiedy jest regularna. Czasem w jeden dzień zarobisz tyle ile innym razem w tydzień. Jeśli jesteś akurat w tym gorszym okresie – nie trać serca do sprzedaży. Wiara w sukces to jedna z najważniejszych rzeczy w tym sektorze.

Oto 10 najczęstszych błędów. Warto nadmienić, że mają one zastosowanie zarówno w sprzedaży tradycyjnej jak i internetowej, zarówno w handlu detalicznym jak i hurtowym.